Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
عام

جدتي

أنا طول عمري بخاف من جدتي، أيوه، البعض منكم ممكن يشوفها جملة غريبة شوية بس.. ده اللي بيحصل!
جدتي.. بتعمل تصرفات غريبة، من ساعة ما جدي توفى وهي مش طبيعية، فاكر لما كنا بنروحلها البلد، و.. أشوفها وهي دايما باصلنا وبتبتسم، ابتسامة باردة مخيفة، مبتتكلمش، هي اصلا كلامها بقى قليل جدا، باصلنا وبتبتسم بس! بس ياريتها تيجي لحد كده، أنا فاكر في يوم صحيت بليل، البيت كان عاتمة، ماعدا اللمبة السهاري اللي في الطرقة واللي عن طريقها شوفت جدتي.
شوفتها واقفة قدام باب الأوضة، بتبصلي أنا واخواتي واحنا نايمين، بتبر_ق، و.. وشكلها مخيف جدًا، فضلت واقفة كتير، في العادة كانت بتفضل ثواني وبتمشي، بس في مرة طولت، طولت و.. للحظة حسيت إنها بتقرب ناحيتها لحد..
– في حاجة يا ماما؟!
ده كان صوت أمي، اللي كانت دايما تنده لجدتي اللي هي والدة بابا أساسا بماما، كنوع من المعزة، سألتها السؤال ده لما عدت وشافتها بالصدفة قدام الباب، الغريب إن جدتي متوترتش، متهزتش، قالت بكل برود..
– لأ يا حبيبتي، أنا كنت بطمن على الولاد بس.
وابتمست وسابتها، ساعتها شوفت علامات الشك على وش ماما، ماما مش مصدقاها، وحاسة إن فيه حاجة غلط، وبعدها بيوم تقريبا سمعت مشادة بين ماما وبابا، بابا كان بيقول..
– يعني ايه يا سعاد مش فاهم؟! قصدك إن أمي مجنو_نة؟!
ماما فضلت تبرر كلامها، وتقول إنها مش عارفة بس حاسة إن فيه حاجة مش طبيعية، وكانت مصممة إننا نرجع البيت، وفعلًا، رجعنا البيت، طبعا ماما وبابا فضلوا متخاصمين كام يوم بس.. نسيوا والموضوع عدى، لحد.. ما في يوم بابا قال..
– أمي تعبانة جدا ومبقتش حمل إنها تعيش لوحدها، أنا هجيبها تعيش معانا.
السابق1 من 4
تابع المقال

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock