Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Uncategorized

اتجوزت أنا وسلفتي في نفس اليوم

لما ربنا كرمني بعد كده وحملت محدش فرح بنفس الشكل حتى جوزي قال لي أهم حاجة تقوم هي بالسلامة كنت فرحان قوي ليهم
كنت كل يوم بصحى وأنا تايهة حسيت إن قلبي بقى فاضي وإن سلفتي مش سبب مشكلتي أنا السبب أنا اللي غيرتي خدتني في سكة غلط وخلتني أعيش أدور على الحب بطريقة مؤذية بصيت لنفسي وقلت هو أنا فعلا كنت عايزة أئذيها ولا كنت بصرخ من جوايا إني محتاجة حب

رجعت أصلي وقررت أطلب السماح من ربنا وبدأت أعيد حساباتي
رحت لسلفتي وقلت لها أنا آسفة على أي حاجة أنا غلطت كتير بصتلي بعيون مليانة دموع وقالت لي أنا عمرى ما شفتك عدوتي إحنا أهل وإنت أختي الكبيرة
وقتها حسيت لأول مرة إن في أمل بدأت أقرب من جوزي مش بالكلام لكن بالاهتمام الحقيقي بقيت أساعده أتكلم معاه أشاركه تفاصيل يومه وبدأ هو كمان يلاحظ التغيير

تعلمت إن الجمال مش بس في الشكل وإن الحب مش بنطلبه بالعافية وتعلمت إن الغيرة بتاكل القلب وبتخلي الإنسان يبعد عن طبيعته
أنا النهاردة حامل وقلبي مرتاح وعلاقتي بجوزي بدأت تتحسن وسلفتي بقت أختي عن جد وبتدعمني كل يوم
الخاتمة
كانت رحلتي كلها درس طويل مش بس في العلاقات لكن في فهم النفس والناس والقدر أنا كنت فاكرة إن الدنيا منافسة وإن الحب بيتوزع على حسب الجهد أو الشكل أو الكلام المعسول لكن الحقيقة مختلفة تماما

الناس مش دايما بتحب اللي بيخدمهم ومش دايما بتكره اللي بيقصر الناس بتحب اللي قلبه نضيف واللي نيته طيبة واللي بيحبهم من غير ما يستنا منهم مقابل أنا اكتشفت إن في وقت من الأوقات كنت ماشية ورا الغيرة وسايباها تسوقني لحد ما غرقتني في بحر مالوش آخر كنت فاكرة إني لو كسبت ووقعت غيري هحس بالراحة لكن العكس تماما ده خلاني أحس بالفراغ بالحزن بالوحدة
وكل ده علشان إيه علشان كنت محتاجة حب كنت محتاجة كلمة حلوة لمسة حنية حضن يطمني إني مش لوحدي بس طلبت ده بالطريقة الغلط واللي أصعب من كده إني شفت في سلفتي عدوتي مش أختي شفت فيها تهديد مش فرصة أتعلم منها رغم إنها كانت دايما بتعاملني كويس ومفيش يوم أذتني حتى لما كنت بتجاهلها أو بغير منها
لما قررت أرجع لربنا وأبص جوايا بدل ما أبص حوالي اكتشفت حاجات كتير اكتشفت إن الحب الحقيقي بيبدأ من حبنا لنفسنا

وإن القبول مش بييجي من الناس لكن من إحساسنا الداخلي إننا على حق وإننا بنحاول وإنك لما تتغيري علشان تكسبي رضا الناس عمرك ما هترتاحي لكن لما تتغيري علشان تكوني أحسن عند ربنا كل حاجة تانية هتيجي لوحدها
أنا النهاردة يمكن مش وصلت لكل اللي نفسي فيه يمكن لسه في حاجات ناقصاني ولسه بحاول ولسه بتعلم ولسه ببكي ساعات وبتوجع لكني مش بكره مش بغير مش بتمنا الشر لحد

أنا النهاردة بقول لنفسي انتي كفاية ولو في يوم غلطتي ربنا رحيم والمهم إنك ترجعيله وتطلبي المغفرة بصدق
وسلفتي بقت من أقرب الناس لقلبي ولما بشوفها دلوقتي بشوف فيها نعمة مش خصم بشوف فيها أخت شاركتني البداية وهتشاركني الباقي
الدنيا مش سباق وكل واحدة فينا ليها وقتها وليها نصيبها وليها لحظتها اللي هتفرح فيها بس لما تسيب قلبها نضيف وتعيش من غير حقد ولا غيرة

ويمكن ده هو المعنى الحقيقي للجمال مش
جمال الوجه
ولا اللبس ولا الكلام لكن جمال الروح والنية والرضا

2 من 2التالي
تابع المقال

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock